Naar de inhoud springen

Omgaan met verlies

Of je nu geconfronteerd wordt met het einde van je eigen leven of het verlies van een geliefde, de dood is een zekerheid van leven die iedereen onder ogen zal zien. Toch betekent het feit dat je weet dat het onvermijdelijk is, niet dat je je voorbereid zult voelen op het omgaan met de dood en het verdriet dat daarop volgt.

Een paradox van het leven is dat gezonde veroudering en een langere levensduur betekenen dat je meer ervaringen met de dood zult hebben gedurende je hele leven.1 Naarmate we ouder worden, hebben de mensen om ons heen dat ook. Na verloop van tijd zullen veel van de mensen die we kennen en waar we om geven, chronische of terminale ziekten ontwikkelen. Sommigen van hen zullen tijdens ons leven sterven.

Het gevolg van een langer leven is dat we vrienden en geliefden zullen blijven verliezen aan ongelukken, ziekten en, als we onze latere jaren bereiken, gewoonweg “ouderdom”.

Hoewel de dood een natuurlijk onderdeel van het leven is en een onvermijdelijk gevolg van het ouder worden, betekent dat niet dat je er niet diep door geraakt wordt. In feite is de voortdurende blootstelling aan de dood een van de redenen waarom depressies vaak voorkomen bij oudere volwassenen.2

De wetenschap dat de dood uiteindelijk je leven zal raken, betekent echter dat je proactief kunt leren omgaan met het stervens- en rouwproces.

Hoewel u misschien niet kunt voorspellen hoe het zal voelen om verdriet te ervaren (voor uw eigen leven of dat van iemand anders), zal het hebben van een ondersteuningssysteem en de vaardigheden die nodig zijn om voor uw geestelijke gezondheid te zorgen u een solide basis geven om van te werken.
Gevoelens over de dood

Sommige mensen lijken van nature meer vrede te hebben met de dood; of ze nu te vroeg zijn of aan het eind van een lang leven.3 Anderen vinden het stervensproces moeilijk onder ogen te zien, hoe oud ze ook worden of hoe vaak ze de dood van een geliefde meemaken.

Terwijl uw unieke persoonlijkheid en ervaringen invloed hebben op hoe u denkt en voelt over de dood, zijn er ook andere factoren.

Zo zal de cultuur waarin je bent opgegroeid, evenals de cultuur waarin je op een bepaald moment leeft, je overtuigingen en opvattingen over de dood vormgeven.4 De manier waarop andere mensen in je leven rouw waarnemen en daarop reageren, zal ook je gevoelens beïnvloeden.

Je perceptie kan ook veranderen naarmate je meer ervaringen hebt met de dood; dit kan het sterkst gevoeld worden als en wanneer je eigen leven bedreigd wordt, bijvoorbeeld door een ernstige verwonding of ziekte.

Wanneer we het hebben over het omgaan met de dood en het sterven, zijn er verschillende onderdelen van het proces waar we rekening mee moeten houden. Naast de emotionele ervaring zijn er ook de spirituele of existentiële elementen, evenals de fysieke aspecten van de dood (vooral als we in de positie zijn om onze eigen sterfelijkheid te confronteren).

Elk onderdeel van het stervensproces vereist een andere set van hulpmiddelen om te kunnen verwerken, maar als je de vaardigheden hebt die je nodig hebt om elk facet afzonderlijk te benaderen, zal dit samenkomen om je te helpen om door je unieke ervaring van verdriet heen te komen.
Fysieke aspecten

Hoe de dood er in het lichaam uitziet en aanvoelt, hangt af van de onderliggende oorzaak. Hoe lang de dood duurt, of het nu pijn of andere symptomen veroorzaakt, en zelfs het uiterlijk van het lichaam zal gedurende het hele proces variëren.

Soms is het fysieke proces van sterven snel en vrijwel pijnloos, zoals bij een plotseling ongeluk dat dodelijk letsel veroorzaakt. In andere gevallen, zoals bij kanker, kan de dood een langdurig proces zijn dat constante zorg vereist voor het omgaan met pijn.

Hoewel de tijdslijn en de ervaring van persoon tot persoon kunnen verschillen, zijn de stappen in het fysiologische proces van het sterven vrij consistent. Om de dood te laten gebeuren, moeten bepaalde systemen in het lichaam stoppen met werken.

Als iemand een dodelijk auto-ongeluk krijgt, kan hij of zij direct aan een verwonding van vitale organen overlijden. Als bijvoorbeeld de ruggengraat en de schedel betrokken zijn, kan schade aan de hersenen ertoe leiden dat de persoon het bewustzijn verliest, de bloedtoevoer naar het lichaam afsnijdt en de communicatie tussen de hersenen en vitale organen onderbreekt.

Wanneer iemand sterft aan een terminale ziekte, zullen de orgaansystemen van het lichaam zich langzamer afsluiten.6 Ze worden zich geleidelijk aan minder bewust van wat er om hen heen gebeurt en kunnen meer gaan slapen.

Iemand die stervende is, kan minder gaan eten en drinken of helemaal stoppen met eten. Hoe dichter bij de dood, hoe oppervlakkiger de ademhaling van een persoon wordt en soms een duidelijk “rammelend” geluid maakt.

Of het nu geleidelijk of plotseling gebeurt, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelt dat de klinische dood optreedt wanneer alle vitale functies van het lichaam (inclusief de hersenactiviteit, de bloedstroom en de ademhaling) zijn gestopt.7
Tips om jezelf te helpen in tijden van verdriet
Zorg voor het einde van het leven

Het aanpakken van fysieke pijn en ongemak van de dood zal een prioriteit zijn. Hoewel het moeilijk kan zijn om gesprekken te voeren over de zorg aan het einde van het leven, is het belangrijk dat u en uw dierbaren hun voorkeuren bespreken voordat het zover is.

Interventies zoals hospice of palliatieve zorg zijn bedoeld om de pijn te verlichten en iemand die op sterven ligt te helpen zich zo comfortabel mogelijk te voelen tijdens het proces. Medicijnen die worden gebruikt om pijn te behandelen, ontspanning en slaap te veroorzaken en angst te behandelen worden vaak gegeven, naast niet-farmaceutische methoden om aan deze behoeften te voldoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *