Naar de inhoud springen

Zijn BOLT scooters slecht? Review en prijs info

Lang en strak, de 25-jarige Estse ondernemer Markus Villig heeft veel op zijn bordje staan. Hij is er vooral op uit om Uber te onttronen, die de afgelopen tien jaar zijn weg naar de top van de rijharde industrie heeft gebulldozerd.

Villig zegt dat hij de Californische techreus overneemt door het agressief te onderbieden op prijs en te leren van de vele, vele fouten van Uber. Namelijk het branden van contant geld onnodig, wat Villig zegt hij vastbesloten is om niet te doen.

“,,Als u begint met het hebben van toegang tot $20bn en u denkt dit een winnaar is neemt al industrie en iedereen vertelt u het enige ding dat van belang is de hoogste-lijn groei dan die in een zeer specifieke cultuur van enkel het besteden van zeer overvloedig resulteert waar u het niet zou kunnen nodig hebben,” Villig vertelt Ziftig op de de technologieconferentie van de Top van het Web.
Boutstichter Markus Villig
Boutoprichter Markus Villig

“We zijn begonnen met een 19-jarige man in Oost-Europa die zonder geld denkt: “Oké, hoe maak ik dit echt, echt zuinig? En nu maakt dat deel uit van het hele bedrijfs-DNA.”

“Dit is een industrie met een enorme ruimte, maar het is een lage marge. Dus je moet echt concurreren om echt kostenefficiënt te zijn. Op korte termijn kun je een beetje vals spelen. Je kunt geld inzamelen en in principe concurreren op dat. Maar op de lange termijn zijn investeerders niet dom. Ze gaan kijken welke bedrijven dit bedrijf het meest effectief runnen.”

Bolt besteedt geen cent aan marketing en reclamecampagnes en laat computers veel van het werk doen dat mensen bij andere bedrijven doen. Het automatiseren van dingen zoals de controle van de bestuurdersidentificatie is de sleutel tot het laag houden van overheads, verklaart Villig, maar de plaats van de Bout in Tallinn werkt ook in zijn voordeel. “Het is duidelijk dat het hebben van het hoofdkantoor in Oost-Europa 10 keer effectiever is op kostenbasis dan het hebben van het in Silicon Valley met duizenden ingenieurs,” zegt hij.
Een techneutenfamilie

Geïnspireerd door zijn broer die een vroege werknemer was bij Skype (het grootste technische succesverhaal van Estland), stopte Villig na een semester met zijn computerwetenschapsdiploma om zich te concentreren op het bouwen van de app die hij op school was begonnen te maken. “Ik denk dat ik altijd al in de techniek heb willen zitten, zolang ik me kan herinneren,” zegt hij.

Sinds hij het onderwijs heeft verlaten, heeft hij samen met zijn 1.400 medewerkers zijn app voor rijplezier naar 35 steden geschaald en Villig wordt nu aangeduid als de jongste persoon in Europa die een technologiebedrijf van een miljard dollar heeft opgericht. Hij zit officieel in de “eenhoorn” oprichtersclub en hangt samen met Skype medeoprichter Niklas Zennstrom en TransferWise medeoprichter Taavet Hinrikus als ze in Tallinn zijn.

“Ik zit hier voor de lange termijn in”, zegt Villig tijdens een interview in Lissabon waarin hij zelden glimlacht. “Ik denk dat het transport gaat verschuiven op dezelfde manier als e-commerce de laatste 20 jaar heeft gedaan.”

Vandaag heeft Bolt 25m passagiers en een half miljoen chauffeurs op zijn platform, zegt Villig. Hij zal het aantal voltooide Bolt-reizen niet bekendmaken, maar vorig jaar heeft het bedrijf meer dan een miljard dollar aan bruto ritten geboekt. Maar het klinkt alsof Bolt net begonnen is.

Als Uber, heeft Bout een aantal andere diensten aan zijn app geïntroduceerd. In bepaalde steden kan Bolt worden gebruikt om voedsel te bestellen, elektrische scooters te ontgrendelen en zelfs een ritje op een motor te hagelen. Het is in wezen proberen om een one-stop-shop voor het krijgen van rond steden te worden.

“Bolt zou de plaats moeten zijn waar iedereen zijn ritje begint, waar ze ook naartoe moeten in een stad”, zegt Villig, en voegt eraan toe dat Bolt-klanten binnenkort ook openbaar vervoeropties in de app zouden kunnen zien (voor de context doet Uber dit al).
Elektrische scooter duurzaamheid is ‘crap’

Als Villig het over de elektrische scooters van Bolt heeft, klinkt het alsof hij bijna het feit dat zijn bedrijf in deze ruimte speelt, miskent. Bolt heeft tot nu toe honderden elektrische scooters gedumpt in 10 steden en Villig wil volgend jaar in tientallen nieuwe steden lanceren.

De zelfverzekerde ondernemer, die centraal speelt voor het lokale voetbalteam Rasmus Varki Jalgpallikool, geeft openlijk toe dat elektrische scooters vreselijk duur en afschuwelijk onhoudbaar zijn, maar hij ziet ze ook als een cruciaal onderdeel van de stedelijke vervoersmix.

Bolt’s elektrische scooters gaan zo’n vier tot vijf maanden mee voordat ze goed zijn voor de schroothoop of een grote TLC (tender loving care), maar Villig beweert dat de duurzaamheid van deze machines “crap” is voor iedereen. Er is niet veel om Bolt’s elektrische scooters te scheiden van die van Uber (JUMP), Circ, Tier, Voi, Lime, Bird etc. etc.

“Er is in wezen geen verschil. Het is een super, super-commoditized ruimte en het is uiterst moeilijk om te onderscheiden op hardware of software of iets dergelijks. Iedereen kan in principe duizend scooters van de plank kopen en lanceren in elke stad die hij wil.”

Terwijl de levensduur van elektrische scooters een grote zorg is, gaan de dingen beter en uiteindelijk zal de industrie een stadium bereiken waarin één scooter duizenden ritten kan maken, zegt Villig.

Maar hoeveel miljoenen zullen bedrijven verbranden voordat ze er zijn? De financiën van elektrische scooters zijn al vaak in twijfel getrokken en Bolt’s lijken net zo duur te zijn als die van anderen.

“Op lange termijn zullen we het opwaarderen tegen kostprijs omdat het een belangrijke dienst is die er moet zijn en het brengt klanten in ons ecosysteem. Maar het is geen grote op zichzelf staande zaak.”

Gelukkig voor Bolt kan het vertrouwen op zijn andere diensten om geld te verdienen. “We hoeven nooit echt winst te maken op scooters,” zegt Villig. “We zien ze meer als een kritisch onderdeel van het stadsvervoer.”
Bolt Food raakt de app

Het helpen van mensen is niet het enige wat Bolt wil doen. Net als andere mobiliteitsbedrijven is Bolt ook bezig met het leveren van voedsel.

Bolt is gelanceerd in juli 2019 en het aanbod van Bolt op het gebied van food delivery is het meest ontluikend. “Het ,,Voedsel van de Bout” is slechts beschikbaar in twee Estlandse steden en terwijl Villig het verwacht dat het zich uitbreidt gaat het niet met de rit-hagelende zaken van de Bout op om het even welk ogenblik spoedig inhalen.

Uber Eats heeft onlangs de fenomenale groei gezien maar Villig wijst erop dat Uber Eats nog vier keer kleiner is dan zijn rij-hagelende zaken.
Het verhogen van meer geld?

Bolt kosten en investeerders

Bolt is een van de goedkopere aanbieders in Oost Europa. En kost bijv. 10 euro cent per minuut, maar dit varieert heel erg.

Investeerders

Villig heeft $244m (€220m) van investeerders opgehaald om hem te helpen dit te doen en er is een goede kans dat een andere tranche van schaalvergroting financiering op de weg is. Villig zegt dat hij gesprekken had met Japanse tech gigantische SoftBank, die ironisch genoeg miljarden in Uber en WeWork pompten, maar ze kwamen niet neer op iets.

Terwijl Villig zijn oog op een andere financieringsronde heeft, is hij terughoudend om te veel aandelen of te veel controle op te geven.

“Ik ben alleen op zoek naar investeerders die daadwerkelijk in die lange termijn visie kopen, die bereid zijn om mij en het team te steunen en ons autonomie te geven.” Hij is niet geïnteresseerd in het nemen van geld van degenen die gewoon een snelle exit willen twee jaar later.

Een aantal bedrijven heeft aangeboden om Bolt te kopen, maar Villig heeft ze allemaal afgewezen. Uiteindelijk wil hij Bolt de volgende Skype of TransferWise van Estland zijn. Maar zijn ambities houden niet op bij Estland. Hij wil ook Europa in het spel zien.

“Europese technologie bestaat in principe niet meer”, zegt Villig. “De grootste Europese tech bedrijven zijn hooguit 20 miljard dollar aan marktkapitalisatie, terwijl de Appels en Googles van de wereld 50 keer zo groot zijn. Het is op dit moment geen erg evenwichtig spel. Dat is een van de onderdelen waar ik hoop dat Bolt een verschil kan maken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *